Ervaringen

Werkplekleren in coronatijd

Student Dean Mullenders, student FLOS en stagiaire bij Sophianum vertelt hoe het is om in coronatijd invulling te geven aan het werkplekleren.

Dean Mullenders:

"Tijdens het werken op afstand is op onze school afgesproken om online les te geven. Nadat ik dit twee weken gedaan had, merkte ik dat ik het totaal niet prettig vond om via Microsoft Teams les te geven. Alle leerlingen hadden hun camera en microfoon uit. Ik had het gevoel alsof ik tegen niemand aan het praten was.
Ik ben met een aantal leerlingen het gesprek aan gegaan over hun bevindingen in de coronatijd. Het voornaamste punt wat gemaakt werd is dat de leerlingen het veel vonden en dat ze het vervelend vonden dat ze niet de vrijheid hadden om zelf de lessen in te delen tijdens het thuis werken. Dit komt natuurlijk door de online lessen.

Flipping the classroom 
Ik ben vervolgens gaan nadenken en kwam tot het idee om flipping the classroom filmpjes te maken. In deze filmpjes heb ik de instructie ingesproken, zodat de leerlingen alleen nog de opdrachten hoeven te maken. Bij vragen van de leerlingen kan er altijd gemaild worden of kan er in Microsoft Teams een chat of vergadering aangemaakt worden. Zo heb ik niet tegen een zwart scherm aan hoeven praten en heb ik de filmpjes kunnen opnemen op momenten dat het mij uitkomt.
Vrijheid 
De leerlingen hebben de vrijheid gekregen om zelf een moment te kiezen in de week om tijd aan aardrijkskunde te besteden.  Gedurende de coronatijd startte ik, naast de flipping the classroom filmpjes, per klas nog twee keer een vergadering in Microsoft Teams. Om de stand van zaken te controleren en om duidelijke instructies te geven voor het proefwerk.
Ik denk dat dit al met al door mij en door de leerlingen als prettig is ervaren."